tanker i tiden

Det er en sær tid vi lever i.

Vi ser med bekymring hvordan tilliden til de politiske ledere udhules gennem skiftende skandaler og mundhuggerier. Vi ængstes for voldsomt vejr og meget dystre klimaudsigter. Vi ser en meget stor gruppe medborgere i den arbejdsdygtige alder som må leve af overførselsindkomster uden at nok så mange tiltag synes at ændre på det. Og, ikke mindst: Vi ser med gru forholdene i totalitære stater og går så i krig – skønt vi siger vi ikke er i krig- for at fælde tyrannerne langt herfra. Unge danske dør derude for at bekæmpe diktatoriske regimer mens disse landes egne unge vandrer og sejler hertil for at undgå de samme voldsregimer. Med sig har de så alle de tunge  ting hjemmefra: deres egne  konflikter og  fjendebilleder  og desperationen. De bliver forbeholdent modtaget her, og nogle af dem vender sig så mod os og/eller hinanden. På begge sider af en stadig større kløft isolerer vi os: det er os og dem, som ulvekobler der må bo på adskilte territorier - eller bekæmpe hinanden. Så kommer krigen også til os, bomber springer, folk bliver skudt og sprængt i stykker.

Nu er vi så også begyndt at vende os mod hinanden, de som vil hjælpe de fremmede og de som vil have dem ud af landet straks. En fremmedfjendtlig dansker i Thisted skriver til en fremmedvenlig dansker at han vil huske ham når krigen kommer. I nogle lande vender de yngre medborgere sig mod de ældre, mod os fra 68-generationen som de anklager for at have solgt ud af vores værdier på grund af konfliktskyhed. Jeg hører nu flere og flere mumle at det her ender helt galt, at det ender med en ny storkrig, at vi frygter for hvilken verden vores børn og børnebørn kommer til at leve i. Og var der ikke også en profet engang (Nostradamus) der profeterede om det og en samfundsforsker (Huntington) der forudsagde sammenstødet mellem civilisationerne? Det kan da kun gå helt galt, ikke?

Stop.stop. Det er næsten mere end i hvert fald jeg kan rumme uden at miste livsmodet!

Bertel Hårder har i julen lanceret ideen om en Danmarkskanon, dvs. et samlet forsøg på at udtrykke hvad vi i Danmark gerne vil stå for. Han tænker vist noget med grundloven, højskolebevægelsen, andelsbevægelsen, arbejderbevægelsen og kvindebevægelsen, evangelisk luthersk kristendom og repræsentativt demokrati. Det bliver spændende at se om det skaber den debat det er tænkt at skulle skabe. Danskhed skulle jo nemlig ikke gerne kun være et spørgsmål om hvorvidt vi spiser frikadeller eller ej. For hvor svært kan det være: de der gerne vil have frikadeller skal have det, og de som ikke vil skal være fri.

Så jeg tænker: lad os dele vores håb med hinanden. Lad os fortælle hinanden hvad det er for værdier vi synes vi skal bygge på her til lands. Så vi kan komme til os selv, fatte mod og se os selv og hinanden i øjnene, ikke kun sige hvad vi som folk ikke vil lægge navn til, men også det. Måske når vi frem til at det er danske værdier, måske viser det sig at være meget bredere værdier, værdier som vi synes måtte kunne gælde for hele menneskeheden, men som vi er vant til at insistere på her i landet. Grundtvig var i sin tid ikke tvivl om at der fandtes en dansk folkelig identitet og han så landets fremtidshåb i at den kom til fuldt udtryk. Han havde en urokkelig tillid til at ganske almindelige mennesker kunne erkende og skabe en god og inspirerende hverdag for sig selv og hinanden.

Jeg vil selv  lægge forsigtigt for i håb om at andre vil dele deres tanker : da jeg tror på Gud, må jeg bede om at få den besindighed der kan ruste mig til at leve med frygten og forvirringen og fastholde oplevelsen af livet som en gave og om at måtte få styrke til at række ud mod andre mennesker der har det svært.

Hvis jeg kan se – ganske vist spinkle- tegn på håb, så må jeg gå videre med at turde give udtryk for det uanset hvad ulykkesprofetierne siger. Jeg må f.eks. sige

- at jeg tror der er en mulighed for at mange af de nye danskere på sigt vil ændre deres kulturelle normer under indflydelse af det omgivende danske samfund. Det sker faktisk allerede.

- at mennesker kollektivt før har stået i ufatteligt svære situationer og har fundet en vej frem/ud. Lige før jeg blev født måtte en hel verden håndtere nazismens opkomst og vækst.

Jeg bliver nødt til at have modet til at tale med ikke bare dem, jeg er enig med, dem der ”liker” det jeg siger, men også dem som vender tommelfingeren nedad, hvide eller brune. Ellers er der intet folkeligt fællesskab længere, uanset hvad Grundtvig så troede. Vi bliver ikke et folk på den gode måde af udelukkende at stirre på en udefra kommende fjende. Og selv om jeg kan blive bange for de fremmedes anderledeshed, er jeg nødt til at være imødekommende over for dem der gør hvad de kan for at finde et ståsted i vores så anderledes kultur. Men jeg må også insistere på at de forstår hvilke værdier jeg sætter pris på og hvilke ikke. Og de værdier forstår de fremmede vel bedst hvis jeg viser dem i handling, f.eks. insisterer på alles ret til at tale, tænke og tro frit under ansvar. Og på den enkeltes ret til selv at forme sit liv, så længe det ikke saboterer andres ret til det samme. Og så længe jeg evner at vise tillid, for det er blevet sagt at tilliden mellem mennesker på alle leder og kanter er noget af det mest typisk danske der findes.

Ja, længere er jeg ikke nået. 

27.03.16

Ågot foto

Bowie in memoriam

En urolig sjæl har skiftet tilstand. Et søgende menneske gik vild i en forvirret tid, hvor vi troede på at mennesket for enhver pris skulle genopfindes. Ingen bekymrede sig om prisen. En krop og et sind der ikke kunne eller ikke ville passe på sig selv er svundet modstræbende væk fra jorden. Han digtede sig om, om og om igen, famlede i spejlinger og selvopfundne eller urtidsgamle myter, blev gang på gang fange i sit eget univers.

Et af hans sidste værker, "Blackstar" minder mig om en anden plaget digter, den franske Gerard de Nerval der i 1854 skrev et sært digt med titlen "El desdichado" (den som er "gjort arveløs", eller som er "ramt af vanskæbne"). Første strofe i det digt kunne have været inspirationen til Bowies video:

Je suis le ténébreux, - le veuf, - l'inconsolé,
Le prince d'Aquitaine à la tour abolie
Ma seule étoile est morte, - et mon luth constellé
Porte le soleil noir de la Mélancolie.

Har ikke kunnet finde en dansk oversættelse, men skal prøve at oversætte direkte:

"Jeg er den skumringsmørke, ham hvis hustru døde, den utrøstelige,

prinsen af Aquitanien i sit ruintårn.

Min eneste stjerne er død, og min stjerneprydede luth

bærer melankoliens sorte sol".

 

Tak for sangen. Der er fred at hente hvor du vandrer nu. For, som det siges i bønnekaldet i Islam: Gud er større. Større end hvad? Større end hvad som helst vi kan forestile os, større end selv dem som vi kalder de største blandt os.

9. januar 2016

Om at blive lidt gammel……

Jeg skriver ”lidt”, dels for ikke at støde min generation der tror de kan vedblive at være unge, dels fordi jeg endnu ikke er blevet meget gammel, men kan håbe på at blive det hvis det er det der er meningen med mig.

Når man bliver ældre, ændrer livet sig på en sikkert meget forudsigelig, men også meget overraskende måde. Forudsigelig, for så vidt som man godt kan fornemme at det der sker med en, med tiden er sket med rigtig mange mennesker før én selv.  Overraskende, fordi man alligevel ikke lige havde forestillet sig at det skulle gå én selv sådan.

Et af de første tegn er at nattesøvnen ikke længere er den selvfølge den var, da jeg væltede om efter en arbejdsdag og først dukkede op af drømmedybet ved vækkeurets ringen. Det betyder for mit vedkommende i hvert fald at jeg ofte pludselig får tildelt et par timers grublen , f.eks. mellem kl 02 og kl. 05. Man skal vist være forsigtig med helt at fæste lid til hvordan livet tager sig ud for én på den tid af døgnet, hvor verden udenfor  er stille og der er længe til vintersolopgangen , men på den anden side bliver jeg konfronteret med nogle indsigter som kan være nyttige at holde sig for øje.  Det kan være indsigt i forhold fra mit liv som jeg bekvemt har fortrængt tidligere. Svigt, f.eks., eller troløshed i forhold til mennesker der måske havde håbet på noget andet fra mig. Motiver som jeg har haft til at handle , men som jeg havde kamufleret , om ikke for andre, så dog i hvert fald for mig selv. Det kan være rigtig træls at kigge på, men må nok siges at være et skridt i retning af en større forståelse af hvem jeg selv er. Og som sådan er det positivt.

Et andet tegn er at jeg erfarer altings forgængelighed, ikke bare en gang imellem, når bladene begynder at hvirvle i den første efterårsstorm, men igen og igen. Det sker når min egen krop giver signaler om at den ikke er af stål og titanium, men af blødt væv og hårdt arbejdende organer. Der dukker smerter op de særeste steder, i begyndelsen lidt planløst og springende, efterhånden mere struktureret og lokaliseret. Smerter som stammer fra slid på eller misbrug af samme tålmodige krop. Hvis jeg er heldig, dukker der endnu ikke alvorlige lidelser op. Men de mennesker  jeg har fulgtes med, de oplever det samme, og hos nogle af dem er der tale om invaliderende ting, som får dem til at krympe eller visne for øjnene af mig - og til stor gene eller ligefrem rædsel for dem selv.  Væv hænger, organer kræver hensyntagen. Muskler og led skal aktiveres , ikke i et andet formåls tjeneste, men simpelthen for ikke at forfalde.

Den grundmenneskelige første oplevelse af skræmmende forgængelighed er måske, hvis man er heldig, det første kæledyrs død, den næste oplevelsen af at bedsteforældregenerationen forsvinder. Så tager den sorte gryde ens egne forældre, men man forbløffes over at man klarer at undvære dem, ihukommende barndommens paniske frygt for at skulle miste dem nogensinde. Og så….Ja så står man selv og ens jævnaldrende for tur. Det fører til en tristhed, der kan gribe om sig hvis ikke jeg passer på at være meget ude i frisk luft og dagslys.

Det er også som om tiden går hurtigere og hurtigere. Somrene har altid været for korte og vintrene måske altid lidt rigeligt lange. Men nu er det som om jordkloden triller hurtigere og hurtigere rundt, i hvert fald bliver somrene flygtige som åndepust. Fra den første svale lader sig se midt i april og til den sidste forlader landet først i oktober er livet som en rus af lys, blomster og varme. Og så…..Ja så kommer mørket  og rusket tilbage. Til gengæld holder tiden uendelig stand om vinteren, der nu føles lige så lang som min mormor følte den, og jeg bliver helt rørt  når svalen så endelig er der igen, ligesom jeg tager mig selv i at tænke at jeg håber jeg får lov at opleve dens genkomst i forårssolen.

Hvordan den enkelte håndterer oplevelsen af altings forgængelighed er nok forskelligt, alt efter ens livsindstilling. Religionerne tilbyder nogle redskaber, kristendommen f. eks. peger hen på Guds kærlighed – og måske på evighedshåbet - som noget uforgængeligt, og buddhismen tilbyder modsat nogle teknikker til at leve i sindsro mens man ser forgængeligheden lige i øjnene.

Dette kan vendes til en positiv ting, hvis det lykkes mig at fokusere på at leve i nuet. Det kan jeg som nævnt bedst lære af naturen, hvor hver tur i skoven fremkalder en stemning af alt er godt. Eller jeg kan lære det i haven, hvor det  kan lade sig gøre at glædes over hver ny rose der springer ud, ligesom jeg kan lære det af katten der ligger i solen i sin krog ved drivhuset uden at spekulere på om det bliver overskyet om en time. Det virker som om katte godt kan stille ind på vejret om en time, hvilket ses når de beslutsomt forlanger at komme inden døre inden kuling stiger til storm. De vælger bare at af-fokusere på den forudviden som ikke er strengt nødvendig for at overleve. Jeg kan også lære det af børn der opsluges af leg og læsning og spil.

Jeg synes der er en anden ting der også dukker op med tiden, bevidstheden om at der er ting jeg ikke vil nå at opleve eller udrette. Det kan være en uudlevet drøm om at opleve den store altopslugende passion eller om at skrive en bog man selv ville gide at læse 2 gange hvis man fandt den på biblioteket. ( Ret skal være ret, denne indsigt i at alt ikke længere kan lade sig gøre kom vist første gang til mig, allerede da klimakteriet satte ind, og tanken om at få et barn mere måtte lægges væk). Hvis denne følelse ikke skal slå for hårdt, kan jeg øve mig på at vende den til taknemmelighed over de gode ting jeg nåede, de mennesker og dyr jeg fik lov at møde, den uddannelse jeg fik mulighed for tage og det arbejde som jeg lagde min energi i gennem mange år. Og den tid og det sted i verden hvor jeg fik lov at fødes og leve.

Så er der et par andre ting mere der synes at komme med alderen, dels erkendelsen af at ingen sandheder synes at være absolutte , dels følelsen af at det bliver mere spændende at iagttage de andre end før.

Det med sandhederne som ikke er objektive, men udtryk for hvad jeg vælger at tro, det gør at der kommer en vis skepsis eller resignation op i mig, når jeg hører yngre mennesker stå op og forklare hvordan det egentlig hænger sammen med betalingsbalancen, flygtningesituationen eller klimaet. Eller når ældre mennesker stiller sig op og siger hvad livet har lært dem, sådan hævet over enhver tvivl. De kan have ret ….og de kan tage fejl.  Så længe jeg ikke selv med nogen sikkerhed kan redegøre for de samme ting, må jeg jo lade tvivlen komme dem til gode.  Og det kan – evt! - så igen medføre en større ydmyghed og lydhørhed over at menneskers verden kan være skruet sammen på højst forskellig vis. Det kan i - bedste fald - så videre føre til, at det bliver mere spændende at prøve at forstå hvordan verden vender for den der taler eller handler lige nu.

Ydmyghed kan der også komme ud af at indse, at jeg ikke kender fremtiden, hverken min søns eller børnebørns liv, eller resten af mit eget. Enhver der har efterkommere kender nok bekymringen for hvordan det skal gå dem efter os. Om der er blevet mere grund til at bekymre sig i min generation end i de forrige kan jeg jo ikke vide med sikkerhed, men det føles i hvert fald ret overvældende at beskue verdens aktuelle tilstand. Ydmyghed kan der også komme ud af at indse hvor svært det er for mig selv at ændre mig til det bedre, fordi mageligheden eller følelsen af resignation sætter ind, der hvor kraften til positiv forvandling burde opstå.

Til gengæld er det for nogle et alderdommens privilegium at have børn, evt. børnebørn og oldebørn, at kigge på. Se dem vokse til og tage livtag med denne verden . Se deres personlighed folde sig ud og deres evner komme for en dag. Mærke deres venlighed og omsorg, og selv kunne give dem omsorg. Det er en stor gave. Så må man bare væbne sig med tillid til at de kan klare sig i denne verden, der er så gæstfrit skabt og som bliver så hærget af  vi menneskers uforstand.

Det sidste som jeg vil skrive om er døden. Ikke bare som slutvilkåret i forgængelighedens verden sådan generelt, men min egen konkrete død, der står og venter på mig et sted der foran mig. Læste en gang en fortælling om en mand som var blevet spået at han skulle dø snart et bestemt sted, og derfor tilrettelagde han alt for at undgå at være på det sted og på det tidspunkt, han troede var mærket som rejsens sidste mål. Han blev selvfølgelig alligevel indhentet af døden som hele tiden havde ventet på ham et helt andet sted. Jeg har ledt efter historien uden at kunne finde den igen. Hvad jeg vil sige dermed? jamen at min død nok skal finde mig på rette sted og til rette tid. Og en ting ved jeg med sikkerhed. At jeg ligesom alle andre før mig vil klare at død. Det eneste jeg ikke ved er hvordan.

Og jeg tror jo ikke at døden er altings ende

25.11.15

Har tænkt videre over det med teltlejren. Tror jeg har fundet ud af noget. teltlejren er et forsøg på indirekte at finde ud af hvem der flygter fra krigszoner og -traumer og hvem der er migranter i søgen på et rigere land at bo i.

Da strømmen af mennesker først kom vandrende var det slående at så mange af dem var unge enlige mænd, tilsyneladende uden præg af egtl. nød og elendighed ud over en forståelig træthed. Da var det svært ikke at tænke at der var tale om - mindst- to kategorier af vandrende. Da skete der også noget på det sproglige område. I steder for at man i nyhederne omtalte dem alle som flygtninge, dukkede der et ord op:"migranter". Eller man sagde begge dele.

Det var nærliggende at ønske sig at vi kunne skelne dem fra hinanden, så de akut nødstedte blev hjulpet uforbeholdent , mens de andre kun blev hjulpet hvis vi i DK skønnede at vi havde ressourcer til det. Men det er unægteligt en vanskelig opgave. Ved at anbringe de enlige mænd sammen  og se til deres reaktioner bliver man måske klogere på hvem der er hvad. Et menneske der er flygtet fra alskens rædsler vil have lettere ved at stille sig tilfreds med spartanske livsvilkår end et menneske der er på jagt efter en større velstand og et friere liv i almindelighed.

Børnefamilierne er anbragt under fast tag, hvilket mest skyldes, at man uanset baggrunden gerne vil skåne børn for at opleve mere stress end de allerede har haft. Derfor kan der godt være folk iblandt dem der også er vandret efter et bedre liv i et rigere land.

Jeg synes det giver mening. Om det giver en god mening kan man så diskutere. Men lige nu griber man vel til alle mulige strategier og løsningsmodeller for at blive klogere på situationen......

Er lettet over at Ruslands reaktion indtil videre er at påføre Tyrkiet økonomiske sanktioner frem for militært straffetogt.

børnene holder øje med os- her Ron Mueck's boy- for at se hvem vi bliver når tingene strammer til

Det bliver vigtigt at spørge sig selv om man vil være en del af problemerne - eller en del af løsningen, hvad den så end måtte bestå i.

24.11.15

 
Jeg skriver videre nogle dage efter. Hvad er der sket siden sidst? DK har vedtaget nye stramninger på asylområdet, der er oprettet en teltlejr, beregnet for et par hundrede enlige mænd i nærheden af Thisted, og i medierne kører en diskussion mellem politikere om betimeligheden/nødvendigheden af at indkvartere nysankomne asylansøgere i telte, når det af dagsorden for byrådsmøde i Thisted fremgår at der stadig er mulighed for at indkvartere dem under fast tag. Mange mener at initiativvet med teltlejren er taget på centralt hold efter påvirkning fra DF som ønsker at vise at DK ikke er et lokkende mål for migranter. Jeg kan ikke lade være med at tænke at der også kan være en anden, uofficiel, begrundelse for at placere netop disse migranter, samlet i en lejr: så er de lettere at at overvåge mhp. på at identificere evt. farlige personer. Hvis det er tilfældet, så kunne det imidlertid meget vel virke mod hensigten.
 
Der bringes igår og idag stærkt modstridende videoklip med henholdsvis tilfredse spisende flygtninge og utilfredse frysende flygtninge. Angiveligt fra samme teltlejr. Alt efter politisk observans kan man så glæde sig over hvilken video man nu vælger at fokusere på.
 
I mellemtiden uddybes kløften mellem migrantfjendske og migrantvenlige danskere. Nu senest har en person på et Facebook-forum karakteriseret migrantvenlige danskere som nogle der udfører "landsskadelig virksomhed" og skrevet at de vil "huske" disse andre danskere, "når krigen kommer". Thisteds viceborgmester "liker" formuleringen. Sagen meldes til politiet .
 
To 13-årige drenge prøver at stifte et migrantvenligt nyt parti "Nyt Danmark" med en bærende ide om at indkvartere migranter og plejehjemsbeboere på 4 store institutioner, fordelt rundt omkring i landet.
Røde kors har nogle steder besvær med migrantvenlige danskere der kommer for tit og for ukontrolleret på asylcentrene.
 
DK stritter i alle retninger nu.
 
Og på den internationale arena trues den begyndende opblødning af forholdet mellem Vesten og Rusland, i kampen mod den fælles fjende, den såkaldte islamiske stat, af en episode hvor Tyrkiet nedskyder et russisk kampfly der befandt sig ved grænsen mellem Tyrkiet og Syrien, endnu uvist på hvilken side. Tyrkiet er medlem af Nato, og derfor får Rusland angiveligt hermed bevis på Natos /Vestens fjendtlige indstilling. Frankrigs præsident , Hollande, forsøger at overtale USA's præsident Obama til at indgå i en egtl.alliance med Rusland, vendt mod IS, noget som Obama ikke er tilbøjelig til.
 
Jeg holder vejret og håber det bedste.....
Dette billede tog jeg i januar i stilheden i Ryde plantage. Men lige nu illustrerer det en stemning som jeg befinder mig i.....

18.11. 2015

Jeg begynder nu at skrive om de tankerækker der sættes i gang i disse dage, ved ikke om nogen gider læse det, men har behov for at samle op på alt hvad der sker.....


jeg starter et tilfældigt sted:
I dag forlyder det at den internationale Hacker-gruppe Anonymous har erklæret cyberkrig mod den såkaldte Islamiske stat. jeg så det i Kristeligt dagblad,men det omtales slet ikke på DRs hjemmeside. Nogle udenlandske nyhedsmedier kommenterer på det. Jeg har set gruppens video på Youtube og forstod maskemanden således at gruppens Twitterkonto forbigående blev overtaget af IS .
I videoen fremsætter maskemanden, vistnok kaldet ANON, en række politiske statements og kritiserer bl.a. USA for indgriben i Mellemøsten. Men han angriber også IS og siger at gruppen vil gøre deres bedste for t sabotere den på nettet.

Umiddelbart blev jeg faktisk 🙂. Glad fordi nogen bruger ikke-blodige gensvar på al gruen forårsaget af terroristerne. 
😲
Men .....det gav også stof til eftertanke. Fordi jeg ikke kan lide at nogen agerer anonymt. Og fordi jeg pludselig kom til at se en parallel mellem IS og Anonymous, der hvor begge etablerer sig som en slags statsmagt med ret til at intervenere i den globale verden ud fra egne begreber om ret og uret. At jeg så i denne sag føler sympati for ANON og ikke for IS ændrer vel ikke på det betænkelige i det, rent principielt.😠 Og hacking er vel altid en forbrydelse,  eller er den det kun når den rettes mod insitutioner som jeg sympatiserer med  og ellers en heltegerning?

Så spinner tankerne videre. De seneste dage har Putin og Hollande nærmet sig hinanden efter at der længe har været kold luft mellem Vesten og Rusland pga annekteringen af Krim. Efter IS terror mod et russisk fly og mod Paris er de motiveret for at danne fælles front mod bevægelsen.

Ruslands intervention i Syrien har hidtil været fokuseret på støtte til Assad og Englands, Frankrigs og Danmarks ditto har været vendt imod Assad med støtte til oprørerne. Men....min fjendes fjende bliver min ven. Som jeg så et sted: har vi råd til at afskrive Putin som forbundsfælle i kampen mod IS. Vi bør da være taknemmelige for Stalins hjælp til at komme af med Hitler.

Det står mig ikke ganske klart hvem IS nu holder med i Syrien? Men oprindelig troede jeg også de var en del af oprøret mod Assad... 

Og så: hvordan er det kommet dertil, at DK i de sidste mange år har været i krig  i fjerne lande mod despotiske regimer uden mandat fra hverken FN eller som en del af NATO ? Jeg er fuld af respekt for de danske soldater der hver dag sætter livet på spil i den sammenhæng, men jeg synes ikke altid at det er indlysende rigtigt , det som Folketinget beslutter. Dvs jeg var vel parat til at synes det dengang med Taleban og Sadam Hussein, men hvad er der sket efterfølgende i Afghanistan - og i Iraq efter fjernelsen af Saddam Hussein? har vi overblik nok og ressourcer nok til at ændre noget til det bedre alle de steder hvor despoter er ved magten? Og hvordan udvælger vi de lande hvor vi blander os- og dem hvor vi ikke gør det? Demonstranter må f.eks. ikke vise Tibets flag ved besøg af en kinesisk delegation i DK. I årevis har vi været modstandere af Assad og af visse kurdiske væbnede grupper, og hvem er det nu vi hjælper når vi bomber IS og hvem er det nu der  bekæmper IS mand til mand: kurderne.

Hvad vil jeg sige med alt dette? At alting flyder, at alleforudfattede meninger om rigtigt og forkert skrider i disse dage. Og herfra set opleves det skræmmende.

For hvis ingen har overblikket over hvor vi bevæger os hen, hvor ender vi så?.......